Friday, October 10, 2008

LELAKI BUDIMAN

Cubaikhlas taip ini dari organ hati. Yang baca terimalah dengan otak terbuka.
Mungkin saya tengah cerita pasal awak. Kalau bukan awak, mungkin kawan awak. Boleh jadi saudara awak.. Siapa tahu? Saya pun tidak. Harharhar..

Lelaki budiman.. Siapakah dia? Jengjengjeng.. Tak tahu, tak tahu.. Siapa makan gula, dia rasa manisnya. Jangan sampai syok sendiri sudahlah. Tpi saya kenal seorang LELAKI BUDIMAN.

Dia cakap dia ortodoks. Saya cakap dia tradisional. Dia sayang pada bangsa dan budaya. Tidak keterlaluan, cukup sederhana tapi jelas dapat dikesan oleh pancaindera. Hanya satu sebabnya, IKHLAS. Saya suka. Kawan-kawan saya pun suka.

Pemimpin yang baik. Ini pasti. Cekap, tahu apa yang diingini dan diperlukan. Matlamat tercapai, kebajikan terpelihara. Semua orang gumbira. Bakal suami, ketua keluarga, dan bapa idaman. Tiada seorang pun ibu yang akan menolaknya sebagai calon menantu. Kalau lelaki bisa dipinang, makcik-makcik akan beratur panjang meminta tangannya.

Hormat orang lain dan tidak pandang serong. Tidak bias dan terima seadanya. LELAKI BUDIMAN ini pernah bertanya tentang bagaimana gadis memakai tudung kepada yang bukan pemakai. Katanya, " Manalah tahu nanti isteri minta tolong pakaikan tudung.." Memandang ke depan sungguh.. Eloklah.. Bersedia dari sekarang. Akan tetapi, dia belum berpunya.. Saya rasa begitu..

Cubaikhlas hanya sekejap baru kenal dengan LELAKI BUDIMAN ini. Maka, tidak banyak yang dapat dicoret.
Tangoklah nanti. Hidup ni kan penuh dengan kejutan..

Wallahualam.....




No comments: