Thursday, October 23, 2008

Apa Masalahnya?..

Bila semua orang sibuk dan aku tak punya apa-apa yang menarik untuk dibuat.
Sudahnya aku akan berteleku, otak kosong. Sedang muka jadi serius. Buat semua orang fikir aku ada masalah. Tenang kawan-kawanku yang risau. Aku tak apa-apalah.
*****
Bila si gadis itu manis berbaju kurung waktu dia dilihat di restoran bersama teman-temannya.
Punya stail, rambut disisir baik.Dia cantik. Tapi dia sedang membunuh. Bunuh diri, orang lain juga. Paling jelik, dia sedang bunuh budaya. Moden telah sedut tradisionalnya. Mengasapkan rasa malu pada mereka yang melihat. Sebab dia pakai baju kurung masa itu. Kalau tidak, tidak jadi soal pun.
*****
Bila orang yang sentiasa nakkan perhatian tidak sedar mereka sedang diperkatakan.
Kejap! Atau mereka sedar orang mengata tapi buat-buat tidak sedar. Malu tapi ego. Cakap orang tua, "bodoh sombong.." Cepat sedar. Hidup hanya sekali. Jangan berlakon. Kesian pada orang di sekeliling. Mereka teruja menanti ketulenan.
*****
Bila apa yang awak guna itu adalah hak orang lain. Itu tidak adil namanya.
Kemudahan yang disediakan oleh kerajaan di tempat-tempat awam mesti digunakan bersama. Itu kalau semua orang boleh pakai. Tapi kalau awak bukan OKU, janganlah letak kereta di parking yang dikhususkan untuk saudara-saudara kita yang lebih memerlukan. Bertimbang rasalah. Kalau awak mampu berkereta mewah, pasti awak mampu mempraktis moral. Kan malu bila orang lain pandang. Lepas itu, awak nak marah. Beranikah?
*****

Satu. Mengaku lemah, nyata tidak sempurna.
Dua. Maka, berpesan-pesan. Amar maa'ruf nahi mungkar.
Tiga. Usaha berubah.
Empat. Maaf.

Wallahualam.





No comments: