Sunday, September 21, 2008

Si Lurus Yang Hiba

Seketika sudah sejak kali terakhir aku biarkan jari-jemariku menari di papan kekunci ini. Bukan tak ingin, tapi hatiku berat merelakan benakku meluahkan apa yang tersimpul erat, terkunci mati. Tapi, aku rindu. Cubaikhlas kangen berkongsi sketsa. Ibarat Al-Mubarak yang sudah tidak jauh ke akhirnya, aku mengaku aku sayu. Untuk apa, pada siapa, kenapa bukanlah soal yang bisa aku tempuh kini.. Sesungguhnya aku bingung.. Ya Rabbi.. Sakitnya makan dalam, kurniakanlah aku petunjuk dan kekuatan..
(Barangkali pulangan adalah kesalahan. Sebab itu tak bertemu penyelesaian.. Tuhan, ampunkan saya..)

Apa dosanya bila berterus-terang? Selalu orang kata, bercakap benar tu polisi terbaik dalam hidup. Kalaulah semua khalifah begitu, mungkin dunia ni takkan berperang. Mungkin.. Tapi seteru tetap terkutip sebab jerihnya kebenaran. Tapi kalau kita tak buat silap, kenapa pulak nak sakit hati? Oh well, what comes around goes around..

Macam mana pulak bila kita berterus terang tapi kelurusan kita tak diendahkan? Barangkali diperkotak-katikkan? Diketawakan? Kot ye pun maknanya lemah, boleh jadi bodoh pada pemikiran sesetengah pihak. Tapi itukan apa yang Si Lurus rasa, dah diri dia. Cubalah hormat dengan ikhlas. Tak banyak pun, sikit jadilah kan. Sekurang-kurangnya, nampaklah nilai manusia sikit. MakhlukNya yang punya akal, miliki pertimbangan. Jangan nak ikut sedap, main redah je. Tak siapa tahu, susahnya Si Lurus nak menerima diri dia sendiri. Usah ingat dia suka apa yang dia lalui. Si Lurus cuma redha.

Dari sisi penerima kisah benar.. Satu kejutan? Pengiktirafankah? Lawak agaknya. Nanti, jangan gelak dulu. Jangan dacing, usah timbang, tak payah cari penyukat. Tapi, asasnya nak ajak berfikir, pelawa mengkaji. "Kenapa aku?" Kemudian, cuba selami betapa payahnya Si Lurus mengumpul keberanian sebelum menyusun kosakata di bibir, kalau tidak menaip SMS.. (kata dunia dah maju..) Lepas itu, soal diri, "Layakkah aku?" Istighfarlah andai awal-awal tadi rasa macam nak ketawa. Cuba letak diri kita dalam kasut dia. Mesti kecil hati jugak kan? Nanti kejap. Jangan kesian pada Si Lurus. Salah kalau simpati. Satu je rasa yang perlu ada.. IKHLAS..

Si Lurus, kau istimewa..
Si Penerima, kau tak sedar apa yang telah kau lepaskan.
Untung rugi...
Seimbang...

(Si Lurus kepingin menghambur air mata tapi dia tak berdaya walau memaksa...)
Wallahualam...

No comments: